افسردگی در سالمندان - بخش سوم

افسردگی در سالمندان - بخش سوم

دبیر سایت
15دی

سبک زندگی و مدیریت بیماری افسردگی

گروه‎های حمایتی

گروه‎های حمایتی افسردگی شامل افرادی است که بنا بر تشخیص پزشک دچار افسردگی هستند. اعضای این گروه‏ها در محیطی دوستانه و ازطریق صحبت با دیگران حمایت می‎شوند. گروه‏های حمایتی می‎توانند توسط سازمان‎های غیرانتفاعی، کلینیک‎های سلامت ذهنی یا حتی افراد علاقمند در این زمینه سازمان‎دهی شوند. دیدارهای این گروه‎ها می تواند شامل جلسات منظم حضوری، اینترنتی یا تلفنی باشد. گروه‎های حمایتی مانند گروه‎های مشاوره (روان‏درمانی) نیستند. زیرا در گروه‎های مشاوره یک روان‏درمانگر یا متخصص سلامت ذهنی درمان‎هایی را به گروهی از بیماران توصیه می‎کند. 
درصورتی‏ که افسرده هستید گروه حمایتی می‎ تواند در این زمینه ‎ها به شما کمک کند:
•    کمک می‎کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید. درنتیجه کمتر احساس تنهایی می‎کنید. 
•    شما را با مهارت‎های مقابله‏ای جدید که برای سایر افراد گروه مفید بوده آشنا می‎کند.
•    شما را تشویق می‎کند تا برنامه‎ی درمانی خود را ادامه دهید. 
•    یاد می‎گیرید که نباید بخاطر افسرده بودن شرمنده باشید. این مشکل می‏تواند برای هرکسی اتفاق بیفتد. 
•    یاد می‎گیرید هنگام مواجه شدن با عوارض جانبی داروها چه باید کرد.
•    مطالبی درباره‎ی منابع جمعی برای افراد مبتلا به افسردگی که در منطقه‎ی شما زندگی می‎کنند بدست می‎آورید. 
یافتن گروه حمایتی مناسب چالش‎برانگیز است. بنابراین، سعی کنید تا زمان یافتن گروه مناسب مدتی در یک گروه دیگر عضو شوید. 

چگونه می‎توان یک گروه حمایتی پیدا کرد؟

•    از پزشک، روان‏درمانگر یا یک متخصص درمانی کمک بگیرید.
•    ازطریق اینترنت عباراتی مانند «سلامت روحی روانی» و «مشاوره» را جستجو کنید. 
•    با مراکز اجتماعی تماس بگیرید.
•    از دوستان یا خانواده کمک بگیرید.

سبک زندگی و افسردگی 

مطالعات نشان می‎دهد که افرادی که غذاهای ناسالم مانند غذاهای فرآوری‏شده، چرب و بسیار شیرین مصرف می‏کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. ازطرف دیگر بنظر می‎رسد افرادی که از یک رژیم غذایی مدیترانه‏ای (مصرف مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و ماهی) پیروی می‎کنند کمتر دچار افسردگی می‌شوند. 
وجترین‎ ها (گیاهخواران) باید نسبت به دریافت مقادیر کافی ویتامین‎های گروه ب و مواد معدنی در رژیم غذایی خود دقت کنند. حال اگر شما یک وگان باشید باید در این مورد بیشتر دقت کنید. وگان‎ها از سایر فراورده‏های حیوانی مانند تخم‏ مرغ و شیر نیز استفاده نمی‎ کنند. اگر شما یک وگان یا وجترین باشید با پزشک درباره‎ ی مصرف این مکمل‌ها مشورت کنید. 
ویتامین ب 6: بدن برای تولید میزان متعارفی از سروتونین به ویتامین ب6 احتیاج دارد. سروتونین یکی از انتقال‏دهنده‏های عصبی است و نقش مهمی در تنظیم خلق وخو دارد. حبوبات، گوجه‎فرنگی، موز، گوشت، گوشت مرغ، کره‎ی بادام‏زمینی و ماهی (سالمون و تون) حاوی مقادیر کافی از ویتامین ب6 هستند. مردان بالای 50 سال باید روزانه 1.7 میلی‎گرم و زنان 1.5 میلی‎گرم ویتامین ب6 دریافت کنند.
ویتامین ب12: این ویتامین در گوشت، تخم‏مرغ و فراورده‏های لبنی  وجود دارد. کمبود این ویتامین موجب افسردگی، خستگی و عدم تمرکز می‎شود. مکمل‎ها و غذاهای غنی از ب12 می‎توانند نیاز روزانه‎ی سالمندان به این ویتامین را فراهم کنند (روزانه 100-25 میکروگرم). سالمندان بطور خاص در معرض خطر کمبود ویتامین ب12 قرار دارند. 
آهن: کمبود آهن می‎تواند موجب احساس خستگی شده و با افسردگی نیز در ارتباط است. گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی آهن است ولی، باید از یک رژیم غذایی متعادل گیاهی نیز پیروی کنید تا مقادیری از آهن مورد نیاز بدن از سبزیجات بویژه سبزیجات دارای برگ‎های سبز تیره و بنشن‎ها تأمین شود. 

ورزش و افسردگی

وقتی افسرده هستید و انرژی بدن شما کاهش یافته است شاید ورزش کردن برای شما ناامیدکننده باشد ولی، در تحقیقات اخیر مشخص شده است که ورزش می‎تواند افسردگی را درمان کرده، حس خوبی در شما ایجاد کند و شما را از افکار منفی دور کند. تنها 30 دقیقه ورزش کافی است تا حال شما بهتر شود. فعالیت‎هایی مانند پیاده‎روی، باغبانی یا حتی شستن ماشین می‎تواند تأثیر خوبی بر خلق وخوی شما داشته باشد. انجام این‎گونه فعالیت‎ها 3 بار در هفته می‎تواند واقعاً در روحیه‎ی فرد تفاوت ایجاد کند.

بنظر می‌رسد ورزش به دلایل زیادی می‎تواند  مفید باشد. مهم‌تر از همه آنکه ورزش می‎تواند موجب آزادشدن مواد شیمیایی در مغز شود و این مواد شیمیایی با احساس رضایت و سرخوشی در ارتباط هستند. در اینجا برای شروع نکاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم:
•    اگر بصورت متعادل ورزش می‎کنید و هیچ مشکل سلامتی که مانع ورزش کردن شود ندارید نیازی به مشورت با پزشک نیست. البته درصورت داشتن هرگونه مشکل باید با پزشک صحبت کنید. 
•    فعالیت‎های ورزشی مورد علاقه‎ی خود را انجام دهید.
•    ورزش را به‎عنوان ابزاری ارزشمند برای رسیدن به روحیه‎ای بهتر و سالم‌تر در نظر بگیرید. 

سالمندان و افسردگی

بنظر می‎رسد زنان و مردان بالای 65 سال در مقایسه با سایر افراد کمتر دچار افسردگی شوند. ولی، احتمال می‎دهیم افسردگی در این گروه سنی کم نباشد زیرا بسیاری از سالمندان تمایل ندارند درباره‎ی احساس افسردگی خود با دیگران صحبت کنند یا یک مشکل پزشکی دیگر را با افسردگی اشتباه می‎گیرند. اگر درباره‎ی احساس ناراحتی یا غم و اندوه خود با پزشک صحبت نکنید ممکن است او متوجه مشکل شما نشود. خوشبختانه افسردگی یک بیماری کاملاً قابل درمان است. 
برخی بیماری‎های مزمن مانند دیابت، پارکینسون، آرتروز، نارسایی احتقانی قلب، سرطان، حمله‎ی قلبی یا سکته می‎توانند موجب افسردگی یا تشدید آن شوند. حدوداً از هر 4 نفر مبتلا به بیماری‎های مزمن 1 نفر دچار افسردگی می‎شود و باید در مقطع زمانی مشخصی تحت درمان قرار گیرد. اگر درباره‎ی احساسات خود با پزشک صحبت کنید او می‎تواند با مدیریت صحیح افسردگی و همچنین بیماری‎های جسمی شما فرصتی برای بهبودی فراهم کند.

مدیریت مشکلات و بیماری‎ها در سالمندان

اضطراب

بیشتر اوقات افسردگی در سالمندان بصورت اضطراب ظاهر می‌شود. اضطراب شامل نگرانی بیش از اندازه یا ترس از حوادث و موقعیت‌های مختلف است. در سالمندان ممکن است اضطراب همراه با افسردگی باشد. اضطراب غیرقابل کنترل می‎تواند مانع لذت بردن فرد از زندگی شده و موجب بروز احساس خستگی ، بی‌صبری و بی‌قراری شود. 
درمان اضطراب شبیه درمان افسردگی است. درمان‎های غیردارویی مانند روان‎درمانی (رفتاردرمانی شناختی یا درمان حل مسئله) و درمان‌های ضداضطراب می‎توانند بسیار مؤثر باشند. 
برخی داروهایی که برای درمان افسردگی در سالمندان تجویز می‌شوند دارای عوارض جانبی همچون اضطراب هستند. این داروها عبارتند از:
•    لیتیم
•    داروهای ضدروان‏پریشی
•    داروهای ضدافسردگی
•    قطع مصرف داروهای ضداضطراب یا مسکن‌ها

زوال عقل

افسردگی بیشتر در سالمندانی رخ می‎دهد که از زوال عقل یا فراموشی رنج می‌برند. درحقیقت، حدود یک پنجم از افراد مبتلا به آلزایمر در برهه‎ای از عمر خود دچار افسردگی می‎شوند. مشکلات دیگری که ممکن است منجر به زوال عقل شوند مانند سکته‏های متعدد یا پارکینسون با افسردگی نیز در ارتباط هستند. افسردگی می‎تواند اولین نشانه‎ی بروز یا پیشرفت زوال عقل باشد یا ممکن است فرد بعد از یک دوره فراموشی طولانی‏مدت دچار افسردگی شود. 
بدلیل اینکه بسیاری از علائم زوال عقل و افسردگی مشابه هستند ممکن است در ابتدا تشخیص و تمایز آنها از یکدیگر برای بیمار یا پزشک دشوار باشد. تشخیص افسردگی در فرد مبتلا به زوال عقل بسیار مهم است زیرا، درمان‎های مؤثری برای افسردگی وجود دارد. علائم مشترک بین افسردگی و زوال عقل عبارتند از:
•    کاهش توانایی در تمرکز
•    حواس‎پرتی
•    تردید و دودلی
•    کاهش یا فقدان انگیزه
•    خونسردی و بی‎علاقگی
•    گم‏گشتگی
•    اختلالات خواب
•    فراموشی

دردهای مزمن

برخلاف موهای خاکستری و چین وچروک پوست که از نشانه‏های افزایش سن هستند، دردهای مزمن ربطی به افزایش سن ندارند. افزایش سن خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‎دهد و این مشکلات می‎توانند منجر به بروز دردهای مزمن و درنتیجه افسردگی شوند. درحقیقت، اگر شما مبتلا به دردهای مزمن باشید احتمال افسردگی در شما 4 برابر بیشتر از کسی است که درد مزمن ندارد. اگر دردهای مزمن منجر به افسردگی شوند یافتن راه‏حلی برای مقابله با درد دشوارتر می‎شود. دردهای مزمن می‎توانند منجر به بروز مشکلات زیر شوند:
•    افسردگی
•    انزوای اجتماعی
•    اختلالات خواب
•    عملکرد ضعیف در فعالیت‎های روزمره
•    سوءتغذیه
•    مشکلات تفکر

درمان دردهای مزمن در سالمندان

بسیاری از روش‎هایی که برای درمان دردهای مزمن در افراد جوان‎تر مفید است می‎تواند برای سالمندان نیز مؤثر باشد. 
سالمندان بیشتر از هر گروه سنی دیگری از داروهای مسکن استفاده می‎کنند. ممکن است پزشک داروهای ضد درد تجویز کند. داروهایی که برای تسکین درد تجویز می‎شوند عبارتند از: آسپرین، ایبوپروفن (معروف به داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی) و استامینوفن (تایلنول). اگر درد بسیار شدید باشد پزشک می‌تواند داروهای مخدر (نارکوتیک یا مشتقات تریاک) تجویز کند. 
داروهای مسکن بسیار قوی می‎توانند عوارض جانبی شدیدی نیز داشته باشند. بنابراین، در مصرف آنها احتیاط کنید. این داروها ممکن است موجب گیجی یا کاهش ناچیز عملکرد ذهنی بویژه در افرادی شود که قبلاً دچار مشکلات ذهنی بوده‏اند. یکی دیگر از عوارض جانبی این داروها یبوست است. حتی داروهای معمول مانند آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن هم دارای عوارض جانبی هستند که گاهی می‎توانند برای فرد خطرناک باشند. 
درمان‎های غیردارویی اغلب بسیار مؤثر هستند. در برخی موارد آنقدر مؤثر هستند که ممکن است نیاز به مصرف قرص مسکن نداشته باشید. ماساژ آرام با مهارت کامل، انجام تمرینات و ورزش‎های سبک یا استفاده از کمپرس سرد یا گرم می‏تواند درد را تسکین دهد. 

بی‌خوابی

افسردگی می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی خواب شود. گاهی افراد بیش از حد می‎خوابند ولی، افراد افسرده از بی‌خوابی و نگرانی شکایت می‎کنند. باید درباره‏ی مشکلات و اختلالات خواب خود با پزشک صحبت کنید. زیرا برخی داروهای ضدافسردگی نسبت به برخی دیگر از داروها مؤثرتر هستند و بی‎خوابی را درمان می‎کنند.

کاهش وزن

بسیاری از سالمندان هنگام ابتلا به افسردگی دچار کاهش وزن می‎شوند. کاهش وزن در سالمندان می‎تواند بسیار جدی باشد و باید مورد توجه قرارگیرد زیرا، ممکن است سبب آسیب‏ پذیری آنان دربرابر تنش‎زاهایی مانند عفونت‎ها شود.  

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد